DRW Studio

Powrót

Identyfikacja wizualna sklepu stacjonarnego – ładna czy użyteczna?

Jak zaprojektować skuteczną identyfikację wizualną sklepu?

Identyfikacja wizualna sklepu stacjonarnego to jeden z ważniejszych elementów touchpointu marki. W świecie idealnym wszystkie touchpointy powinny być zaprojektowane tak, by budować wyłącznie pozytywne doświadczenia konsumenta z marką. To świat idealny, który nie istnieje. Możemy jednak dążyć do doskonałości poprzez systematyczne udoskonalanie doświadczeń naszego konsumenta. Stąd już krok do wymiernych biznesowych korzyści.

Wystrój wnętrza sklepu w galerii handlowej to ważny element identyfikacji wizualnej marki, jego estetyczny wymiar buduje osobiste doświadczenia konsumenta. Warto jednak pamiętać, że aranżacja przestrzeni komercyjnej sklepu to również ważne narzędzie sprzedaży. Jak zadbać o to by było skuteczne?

Potraktuj witrynę sklepu jak wizytówkę

Nie musi być kreatywnie – ma być skutecznie. Wyobraź sobie, że Twój potencjalny klient jest w galerii handlowej. Ma portfel, chęci na zakupy lub potrzebę szybkiego załatwienia sprawunków. Masz kilka sekund by zachęcić go do wejścia do wnętrza Twojej powierzchni handlowej. Dynamiczne lub designerskie witryny sklepowe przykują wzrok,nie mogą jednak wprowadzać klienta w stan dezinformacji. Klient nie powinien zastawać się co sprzedawane jest w sklepie. Nie zapomnij, że witryna sklepowa pełni funkcje informacyjną. O ile Twoja marka nie jest znana tak jak McDonald’s czy Coca-Cola w witrynie sklepowej powinno być jasno sformułowane, jaką potrzebę klient może zaspokoić przekraczając próg Twojego sklepu.

Na ścieżce intuicji, nie wojennej

Rozmieszczenie mebli, ekspozycja informacji, portfolio asortymentu – klient musi mieć możliwość łatwego rozeznania się z asortymentem sklepu lub katalogu oferowanych usług w Twojej powierzchni komercyjnej. Ekspozycja winna zachęcić klienta do pozostania i  intuicyjnego podążania za swoją potrzebą . Dlatego tak ważne jest odpowiednie oznakowanie i rozmieszczenie obowiązkowych punktów, takich jak np. kasa, punkt obsługi klienta, dział dziecięcy. Na jego ścieżce możesz sugestywnie lecz nienachalnie zaprojektować i oznaczyć oraz zachęcić do skorzystania z usług dodatkowych lub przemycić sprzedaż dóbr komplementarnych. Dobra organizacja i oznakowanie wnętrza sklepu wyprzedza myśli i zamiary Twojego klienta.

Jakość nad ilością i odrobina intuicji

Klient nie może czuć się zdezorientowany w Twoim sklepie. Wyłożenie całego asortymentu na pułki i mieszanie różnych kategorii sprawi, że klient prędzej ucieknie do konkurencji niż z wytrwałością godną maniaka będzie poszukiwał to, po co tu przyszedł. Klientowi znacznie łatwiej podjąć decyzję zakupową, kiedy może swobodnie obejrzeć dobrze wyeksponowany produkt znajdujący się w dobrze oznakowanej strefie.

Gra zmysłów – gracie do jednej bramki

Stosunek klient – firma powinien być pewną formą metaforycznej przyjaźni. Tę przyjaźń, podobnie jak inne relacje tworzy się na kilku płaszczyznach – Twoja marka może nawiązać z nim relację poprzez dobrze zaprojektowane doświadczenia. Gdy klient jest już w Twoim sklepie powinieneś odpowiednio oddziaływać na jego percepcję i odczucia, by nawet po wyjściu ze sklepu pamiętał dobrze o Twojej marce. Poza optymalnym wnętrzem, dobrze zaprojektowanym oświetleniem nie zapomnij o wysokiej jakości obsługi czy doznaniach sensorycznych – zapach, muzyka.  Aranżacja sklepu powinna działać na korzyść Twojej marki i nigdy w oderwaniu od niej  – spójność wizualna jest najważniejsza.

Jeśli masz problem z zaplanowaniem identyfikacji wizualnej sklepu – zapraszam do kontaktu. Sprawdź lub zainspiruj się naszą ostatnią realizacją.